پاورپوینت در مورد سبک نئوکلاسیک

نویسنده
تاریخ انتشار
12 آوریل 2024
دسته بندی
تعداد بازدید
22 بازدید
7,000 تومان

نئوکلاسیک

پاورپوینت در مورد سبک نئوکلاسیک

ppt سبک نئوکلاسیک

تحقیق در مورد سبک نئوکلاسیک

 

فهرست مطالب:

مقدمه ای بر نئوکلاسیک

معرفی معماران صاحب نام در سبک نئوکلاسیک

نظریه های معمارن نئو کلاسیک

معرفی بناهای ساخته شده به سبک نئو کلاسیک

سبک نئو کلاسیک در ایران

نمونه بنای ساخته شده به این سبک در ایران

منابع

 

بخشی از متن پاورپوینت:

مقدمه ای بر نئوکلاسیک

 

فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد
و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است.
معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده و معماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است.

کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل اخیر مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود،
به تدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد، خصوصا بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه
شهر در سال ۱۹۷۵، مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد.

معماران نئو کلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه
نسبت به تاریخ وجود دارد.

معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر آنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود.
لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی و همچنین دستور زبان معماریهر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند.
منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست،

بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمان های آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی
به صورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود. لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات، رنگ ها و عملکردهای
نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند.

در اینجا باید متذکر شد که گرایشی آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین معماران پست مدرن دیده می شود.
معمارانی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و دو برادر، رابرت ولئون کریر، ساختمان هایی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند.
همچنین کارهای معمارانی همچون آلدوراسی و حتی رابرت ونچوری و فیلیپ جانسون (معمار مدرنیست و سپس پست مدرنیست معروف)
هم اکنون در مجاور طرح های معماران نئو کلاسیک به نمایش گذاشته می شود.

 

نظریه های معماران نئو کلاسیک

معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی (یکی از مهم ترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک)
معتقدند که ” نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند” پس تغییر دادن آنها صحیح نیست
و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود. آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند.
از نظر معماران نئوکلاسیک، سبک پست مدرن یک مد است زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک
با طبع، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است.

معماران نئوکلاسیک، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند، چنانچه کوینلن تری گفته:
“مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکرد داشته است.” لذا معماران نئوکلاسیک، گذشته و خصوصا
معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر
کالبدی بوده، برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند. منتها باید توجه داشت که در داخل این فرم های
تاریخی، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است.

کوینلن تری سوال می کند که : “چرا مصالح قدیمی صدها سال عمر می کنند ولی مصالح جدید چنین نیست و یا چرا
ساختمان های قدیمی دلپذیر هستند ولی ساختمان های جدید این طور نمی باشند … ما در جامعه مصرفی
زندگی می کنیم، از منابع زمین استفاده می کنیم و ضایعات را بر جای می گذاریم … شیوه‌های ساختمان های سنتی
نه تنها از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند، برای این که مصالح طبیعی به جای مصالح مصنوعی
استفاده می کنند، بلکه همچنین این مصالح با روح و روان انسان نیز سازگار تر است.”

لئون کریر، معمار اهل لوکزامبورگ، از دیگر معماران مهم این سبک است. به گفته وی “نئوکلاسیک گزینه ای
در مقابل مدرنیسم نیست، بلکه در تضاد با مدرنیسم و درمقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند.”
او روش ها و مصالحی که نماد مدرنیسم است مانند استاندارد کردن، پیش ساختگی، فولاد، بتن و شیشه را
به عنوان نشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند که هنوز سعی می کنند انحصاری باشد
و هر آنچه که مطابق آن نیست حذف کنند.

راب کریر، برادر لئون، که او نیز از معماران سبک نئوکلاسیک محسوب می شود بر این نظر است که
شهر های انسان مدار سنتی در اروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم، یعنی جنگ و مدرنیسم، از بین رفتند
و جای آنها را شهرهای امروزین گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی او ندارند.

معماران این سبک، معماری کلاسیک را یک معماری لایزال. بی زمان می دانند. اصولا این معماری همانند
نظم، تناسبات، تقارن، هماهنگی و کمال که در زمان یونان باستان برای خانه خدایان طراحی شده بود
اصولی جاودانه است. خدایان یونان باستان، خدایانی بودند انسان گون در حد نهایت زیبایی، کمال و جاودانگی.
لذا خانه آنها نیز می بایست دارای همین خصوصیات می بود. بدین لحاظ معماری کلاسیک نیز
می بایست یک معماری بدون نقص و ایراد باشد.

در غرب همواره مکتب ها و سبک های مختلف فکری و هنری ظهور کرده و پس از چندی مطرود و به حاشیه
رانده شده، ولی معماری کلاسیک حضوری شاخص و پیوسته در کلیه دوران ها داشته است.

خانه خدایان و یا به عبارتی، معابد یونانیان باستان منبع الهام بسیاری از ساختمان‌های مهم در طی دوهزار و پانصد
سال گذشته در غرب بوده است. معابد، کاخ ها و بناهای حکومتی روم باستان، کلیساهای عظیم قرون وسطا
در عصر اقتدار مسیحیت، کاخ ها، ساختمان های مدنی و کلیساها در زمان رجعت به کلاسیسیسم در دره رنسانس،
کاخ ها و کلیساها در عهد اشرافیت باروک، کاخ ها، پارلمان ها و کلیساها در عصر روشنگری و بعد از آن، آسمان‌خراش های
سر به فلک کشیده اوائل قرن بیستم و ساختمان‌های حکومتی در عصر فاشیسم، نازیسم و استالینیسم
در بین دو جنگ جهانی، همواره از معماری کلاسیک الهام گرفته اند.

 

 

تعداد اسلاید: ۷۹

حجم فایل: ۳ مگابایت

زبان فایل: فارسی (فونت B Nazanin)

فرمت فایل: ppt

 

 

نئوکلاسیک

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید
  • به هنگام خرید حتما فیلترشکن خود را خاموش کنید تا در فرایند خرید آنلاین دچار مشکل نشوید.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید به پشتیبانی پیامک بدهید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *