پاورپوینت آشنایی با اصول آموزش به بیمار به منظور بهبود کیفی مراقبت های پرستاری
اصول آموزش به بیمار
فهرست مطالب:
اهداف رفتاری
اهمیت تعیین هدف
کیفیت های هدف اختصاصیآموزش
موارد قابل طرح و بحث در مباحث
آموزش بر اساس چه معیارهایی می تواند بررسی گردد
اصولی که آموزش باید بر آن منطبق باشد
جنبه های آموزش
بیماران به دلایل زیر نیاز به آموزش دارند
سئوالاتیجهت تحقق نقش آموزش در پرستاران
فرآیند آموزش
رموز موفقیت
حیطه ها به تفصیل
رابطه فرآیند پرستاریو آموزش به بیمار
تعاریف
آشناییبا چند اصطلاح
تئوریهاییادگیری
یاد گیری مهارت هایروانی حرکتی
فازهای مطرح شده در این زمینه
عوامل مؤثر درانتقال یادگیری
فرآیند و مراحل پردازش اطلاعات و حافظه
روش های افزایش به خاطر سپاری
موارد مورد بررسیانگیزش مددجو جهت آموزش
مقایسه ساختار و فرآیند ارتباطیپرستار و مددجو در سیستم سنتی و جدید
سئوالاتی در زمینه های جستجو و درخواست مراقبت
عوامل مؤثر در فرآیند جستجوی کمک
محتویات آموزش
استانداردهای آموزش
آموزش مؤثر
روش حل مشکل
گام هایحل مشکل
مراحل تصمیم گیری
عوامل تعیین کننده رفتار
روش های مناسب تدریس در حیطه ها و سطوح یادگیری
شیوه های کلی در تدریس
ابزارهای آموزشی
کار افزارهای آموزش
اجزاءمجموعه آموزشی
تأثیرگذاری بیشتر جزوه آموزشی
اصول کلی در تهیه پوستر و چاپ
اهداف اساسی ارزشیابی
روش های ارزشیابی
خصوصیات طرح آموزش
عواملی که ضرورت آموزش به مددجویان را نمایان میسازد
عوامل مخل در نرسیدن درست پیام
نتیجه آموزش
موانع آموزش به بیمار
موانع آموزش از دیدگاه بیماران
موانع آموزش از دیدگاه پرستاران
نتیجه بحث موانع آموزش
برای مثال: راهکارهایی در زمینه افزایش اطلاعات
اصول آموزش به بیمار
بخشی از متن پاورپوینت:
اهمیت تعیین هدف
هدف از آموزش: ایجاد رفتارهای مثبت در مددجو
تعیین هدف حساس ترین و مشکل ترین بخش برنامه ریزیآموزش است و
مهم ترین خاصیت هدف گذاری آشکار نمودن آن چیزیاست که مخفیبوده.
نتیجه تدوین هدف ضعیف:
۱-ناتوانی در ایجاد ارتباط با سایر همکاران
۲-سردر گمیفرآیند تدریس و یادگیری
نتیجه تدوین هدف آرمانی:
۱-تکامل فردی و خانوادگی
۲-توانبخشی
۳-رضایت و اجازه اقدامات مراقبتی
۴-انطباق
تعاریف
تدریس: فعالیتی که به مدرس جهت آموزش یاد گیرنده کمک می کندکه شامل:
-ارائه دانش در مورد خاص
-ساختار ارتباطی ویژه
-پیگیری جهت ایجاد یاد گیری
آموزش: ۱-به کار گیری تجارب و یادگیریطراحی شده مرکب از روش های تدریس،
مشاوره و تکنیک های اصلاح است که بر دانش رفتار بهداشتی بیمار تأثیر گذارد.
۲-فرآیندیکه طیآن مطالب مشخص به فرد مشخص منتقل می شود.
یادگیری : ۱-نتیجه تغییر رفتاری در زمینه آموزش
۲-اثر بخشیآموزش و تغییر حاصل شده در رفتار در جهت مثبت
اصول آموزش به بیمار
آشناییبا چند اصطلاح
انگیزش:
فشار جهت عمل کردن در یک ارگانیسم جهت آغاز یا هدایت و حفظ رعایت رفتار تعریف می شود.
آمادگی:
وجود انگیزش در زمان خاص توصیف می شود.
تئوریهایی که در بیان انگیزش قابل بحث است:
۱-تقویت کننده ها
۲-نیازها
۳-ناسازگاری شناختی
۴-نسبت دادن
۵-شخصیت
تئوریهاییادگیری
۱-رفتاری: شامل رفتارهایشرطیوتقویت شده و نشان میدهد انگیزه تغییر رفتار از محیط برمیخیزد.
۲-شناختی:تکامل بصیرت و در ک است که هدایت کننده رفتار میباشد.
۳-شناختیاجتماعی:تئوریشناختیاست اما با اصول رفتار گرایی افراد، اطلاعات ، ارزش ها،
نگرش هاوقضاوت- های اخلاقیو استانداردهای رفتاری و رفتار جدید را از طریق مشاهده سایرین کسب مینماید.
اصول آموزش به بیمار
یاد گیری مهارت هایروانی حرکتی
برایانجام یک مهارت خاص سیستم عصبیعضلانیفرد آن را دنبال میکند
و باید فرد تواناییشکل گیریتصویر ذهنیجهت عمل به آن را داشته باشد.
با نمایش یک مهارت، تصویر ذهنی در یادگیرنده ایجاد شده و
با راهنمایی مناسب مهارت اجرای موفق آن فراهم میشود.
تصویر ذهنی حین ارائه نمایش روش انجا کار یک راهنما است و انجام
تمرین توسط یادگیرنده برای تکامل عملکرد ماهرانه ضروری است.
تمرین در مراحل اولیه یادگیریمهم است زیرا احتمال شکل گیری عادت بد
و غلط وجود داردو ارائه اطلاعات به پیشرفت یاد گیرنده کمک میکند.
یاد گیرنده اغلب نیازمند کمک جهت قضاوت در مورد عملکرد خود
است و حتی میتواند دیگریرا نیز مورد قضاوت قرار دهد.
تعداد اسلاید: ۶۰
حجم فایل: ۲ مگابایت
فرمت فایل: ppt
زبان فایل: فارسی (فونت B Nazanin)